HTML

Társasházi híradó - Kopolya utca 84

A társasházunkkal kapcsolatos fontosabb eseményeket vezetem a blogban.

Pénzügy

Közös mérők

Aktuális feladatok

Lakógyűlések

Utolsó megjegyzések

  • neagle: Módosított bejegyzések: - Közös kassza - Kassza - lakásonként (2025.06.23. 20:29) Értesítő
  • neagle: Kedves lakótársak! Várom a kerítésről a véleményeket, javaslatokat, hogy melyik típus (fém lemez,... (2025.05.01. 14:36) Lakógyűlés
  • neagle: WPC deck Szálhossz: 3, 4, 5 m Vastagság: 15 mm Vágni kell, gépem van hozzá. Példa 1: Fine WPC, N... (2024.11.01. 17:57) Lakógyűlés
  • neagle: Árvai kerítés Lemez fém kerítéslécek Elem szélesség: 115 mm 0,4, 0,5 mm vastagság Árak csavarral ... (2024.11.01. 17:41) Lakógyűlés
  • neagle: Kedves Lakótársak! A jelenlegi állapot: Lések a kerítésen: 77 db 1090 mm x 93 mm x 20 mm Lécek a... (2024.11.01. 17:38) Lakógyűlés
  • Utolsó 20

Társasházi szabályok

2010.11.07. 20:49 :: neagle

Utánnanéztem a társasházzal kapcsolatos szabályoknak.

A társasház működését a szervezeti-működési szabályzat (SZMSZ) határozza meg. Nekünk ilyen tudtommal nincs. Hatlakásos társasház esetén dönthetünk úgy, hogy a működésünket a társasházi törvény szabályozza (2003. évi CXXXIII. törvény a társasházakról). Ilyen döntésről sem tudok. Ha nincs ilyen döntés, akkor a Ptk. közös tulajdonra vonatkozó szabályait kell alkalmazni, ez áll fenn most. 

Néhány kapcsolódó rész a Ptk-ból

"142. § Az állag megóvásához és fenntartásához feltétlenül szükséges munkálatokat bármelyik tulajdonostárs jogosult elvégezni; az ilyen kiadások ráeső részét mindegyik tulajdonostárs viselni köteles. Ilyen kiadások előtt azonban a tulajdonostársakat a lehetőség szerint értesíteni kell."

"144. § A tulajdonostársak egyhangú határozata szükséges
a) a rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásokhoz,"

"145. § (1) Saját tulajdoni hányadával bármelyik tulajdonostárs rendelkezhet.
(2) A tulajdonostárs tulajdoni hányadára a többi tulajdonostársat harmadik személlyel szemben elővásárlási, előbérleti, illetőleg előhaszonbérleti jog illeti meg.
(3) A külön jogszabályokban más személy részére biztosított elővásárlási jog - ha törvény kivételt nem tesz - megelőzi a tulajdonostárs elővásárlási jogát."

"146. § A tulajdonjog védelmében bármelyik tulajdonostárs önállóan is felléphet."

Az SZMSZ tartalmazza

"13. § (1) A közösség szerveit, azok hatáskörét, jogait és kötelezettségeit, a közös költség viselésének szabályait

a közösség szervezeti-működési szabályzatában kell megállapítani.
(2) A szervezeti-működési szabályzatnak - e törvény keretei között - tartalmaznia kell:
a) a tulajdonostárs külön tulajdonának használatára, hasznosítására, a külön tulajdonon belül nem mérhető
közüzemi és más szolgáltatások díjának elszámolására és megfizetésére,
b) a közös tulajdon fenntartására, ezen belül
- a közös költség viselésére és a költséghátralékok megfizetésére,
- felújítási alap képzése esetén az alap felhasználására,
c) a társasházi lakóépület házirendjére,
d) a közgyűlés, illetőleg a részközgyűlés hatáskörére és eljárására,
e) a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke és tagjai hatáskörére és feladataira,
f) a számvizsgáló bizottság, ennek hiányában a közösség ellenőrzési jogkörére, feladataira
vonatkozó részletes szabályokat.
(3) A legfeljebb hatlakásos társasház közössége dönthet arról, hogy szervezetére és működésére az e törvényben meghatározott rendelkezéseket alkalmazza. Ha a közösség ilyen határozatot nem hoz, e törvénynek a szervezeti-működési szabályzatra, a közgyűlésre, a közös képviselőre, illetőleg az intézőbizottságra és a számvizsgáló bizottságra vonatkozó rendelkezései helyett a Ptk. közös tulajdonra vonatkozó szabályait kell alkalmazni."

SZMSZ létrehozása

Az szmsz-t az alakuló, vagy az azt követő 60 napon belül megtartásra kerülő közgyűlésen az összes tulajdoni hányad szerinti egyszerű szavazattöbbségű határozatával kell megállapítani. Az szmsz az alakuló közgyűlést követően úgy is megalkotható, hogy a közös képviselet felhívására az írásbeli határozati javaslatról a tulajdonostársak írásban szavaznak. Az írásbeli szavazás eredményét a közös képviselet a szavazásra megjelölt határidőt követő 8 napon belül köteles a tulajdonostársakkal írásban közölni.

SZMSZ módosítása

Az SZMSZ módosításához elegendő az egyszerű többség is.

Szavazás a rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásokról

A közös tulajdon rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásait az összes tulajdoni hányad 4/5-ének egyetértésével lehet elhatározni, és erről írásban is lehet szavazni. Nem határozatképes a közgyűlés tehát akkor, ha e napirendről való szavazáskor legalább ennyi tulajdoni hányad nincs jelen.

Közgyűlés összehívása

A napirend és az ok megjelölésével, a tulajdoni hányad 1/10-ével rendelkező tulajdonosok írásban kezdeményezhetik a közgyűlés összehívását.

A közgyűlés összehívása a közgyűlési meghívónak a tulajdonostársakhoz való eljuttatásával történik. Az összehívásnak tehát nem mellőzhető feltétele az írásbeli meghívó, a közgyűlést szóbeli értesítés alapján nem lehet összehívni. A meghívónak tartalmaznia kell a közgyűlésen elnöklő személy, a közgyűlési jegyzőkönyv vezetője és a jegyzőkönyvet hitelesítő két tulajdonostárs megválasztására, valamint a szavazásra előterjesztett napirendet. A meghirdetett napirendben nem szereplő ügyben érvényes határozatot hozni nem lehet.

Ha az szmsz hosszabb határidőt nem határoz meg, a közgyűlési meghívót 8 nappal a közgyűlési időpont előtt meg kell küldeni, és azt jól látható helyre a társasházépületben ki kell függeszteni. E határidő csak akkor lehet rövidebb, ha a közös tulajdonban álló épületrészek, épületberendezések, vagyontárgyak állékonyságát, biztonságát közvetlenül veszélyeztető helyzet alakult ki.

A közgyűlési jegyzőkönyv

A közgyűlésen – a határozatot is tartalmazó – jegyzőkönyvet kell vezetni, amelyet a közgyűlésen elnöklő személy, a jegyzőkönyvvezető és két tulajdonostárs az aláírásával hitelesít.

A közgyűlésről felvett jegyzőkönyv kötelező tartalmi elemei

A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell
a) a közgyűlést levezető elnök, a jegyzőkönyvvezető és a jegyzőkönyv hitelesítésére megválasztott két tulajdonostárs nevét;
b) a közgyűlés időpontját és helyét;
c) a közgyűlés jellegét (megismételt közgyűlés, rendkívüli közgyűlés stb.),
d) a jelenléti ív alapján a megjelent tulajdonostársak nevét és tulajdoni hányadát, illetőleg a tulajdonostárs által meghatalmazott személy nevét;
e) a közgyűlés határozatképességének megállapítását;
f) a tárgyalt napirendek összefoglalását;
g) a közgyűlésen megjelent tulajdonostársaknak a szavazati jog terjedelmét megtestesítő  tulajdoni  részarányát;
h) a közgyűlés által meghozott határozatokat szó szerint és a szavazás eredményére vonatkozó adatokat;
i) a közgyűlésen elhangzott hozzászólások rövid összegzését.

A Legfelsőbb Bíróság gyakorlata szerint a jegyzőkönyv hitelesítésének a hiánya önmagában nem eredményezi a közgyűlésen meghozott határozatok érvénytelenségét.

Határozatképesség

Szavazni csak határozatképesség esetén lehet. Határozatképességről akkor beszélünk, ha a jelenlévő tulajdoni hányad meghaladja az 50%-ot. Vannak azonban olyan ügyek, amelyekben a többséget vagy a minősített többséget az összes tulajdoni hányadhoz kell viszonyítani. Ilyen ügyekben a közgyűlés csak akkor határozatképes, ha legalább az a tulajdoni hányad van jelen, amely minimálisan alkalmas az adott határozat meghozatalára.

Szavazati jog

A közgyűlésen a tulajdonostársakat tulajdoni hányad szerint illeti meg a szavazati jog . Ha a Ttv. másképpen nem rendelkezik, a közgyűlés, illetőleg a megismételt közgyűlés a határozatát a jelen levő tulajdonostársak tulajdoni hányada alapján számított egyszerű szavazattöbbségével hozza meg.

Egyszerű többség szavazásnál

Az igenek és nemek aránya.

Megismételt közgyűlés

A megismételt közgyűlést a közgyűléstől számított 15 napon belül kell megtartani, mégpedig az eredetivel azonos napirendekkel, illetve a napirendek közül csak azok maradhatnak el, amelyekről határozatképesség okán korábban már szavaztak.

A megismételt közgyűlés a közgyűlés napján is megtartható. A törvény nem ír elő időbeli távtartást a közgyűlés és a megismételt közgyűlés között. A megismételt közgyűlés a közgyűlés berekesztését követő akár fél óra múlva is megkezdhető, ha a meghívó ezt helyezte kilátásba.

A megismételt közgyűlés a megjelent tulajdoni hányadokra tekintet nélkül határozatképes, de ez nem jelentheti azt, hogy ott, ahol a törvény az összes tulajdoni hányadhoz viszonyított többséget ír elő, e többség nélkül meghozható az adott határozat.

Írásbeli közgyűlés

Minden közgyűlés megtartható úgy is, hogy a közgyűlési határozatokról írásban szavaznak. Ez alól csak az alakuló közgyűlés és az a közgyűlés kivétel, mely előtt még nem került sor a közös képviselet és szükség esetén a számvizsgáló bizottság megválasztására.

Alakuló közgyűlés

A törvény szerint a társasház az alapító okirat aláírását követő 60 napon belül alakuló közgyűlést köteles tartani.

Az alakuló közgyűlés napirendje

Az alakuló közgyűlés kötelező napirendje:
– a társasház közös képviseletének (a közös képviselő vagy intézőbizottság elnöke és tagjai) megválasztása,
– a házirendet is magában foglaló szmsz elfogadása,
– és ha a társasházban több mint 25 lakás (albetét) van, a számvizsgáló bizottság tagjainak megválasztása is.

A legfeljebb hatlakásos társasház megalakulása

Ha a társasházban legfeljebb 6 lakás (albetét) van, nem kell közgyűlést, így alakuló közgyűlést sem tartani, ha a tulajdonosi közösség a Ptk. közös tulajdoni szabályai szerint kíván működni.

Ha a tulajdonosok a Ttv. szerinti működésről döntenek, de ez az alapító okirat mindenki által történő aláírásától számított 60 napon túl történt, értelemszerűen nem teljesíthetők a Ttv. alakuló közgyűlésre és szmsz-alkotásra előírt határidői.

Közgyűlési Határozatok Könyve

A közös képviselő (az intézőbizottság elnöke) köteles a közgyűlés határozatairól és a határozatok végrehajtásáról nyilvántartást (a továbbiakban: Közgyűlési Határozatok Könyve) vezetni [Ttv. 44. § (1) bek.]

A Közgyűlési Határozatok Könyvének tartalmazza 
1. a közgyűlés (írásbeli közgyűlés) időpontját, a határozatképesség arányát,
2. a megszavazott határozatok szó szerinti szövegét és a szavazáskor jelenlévők szavazatarányát,
3. a közgyűlési határozatok végrehajtásának módját és időpontját,
4. a közgyűlési határozatok végrehajtásának elmaradása esetén ennek indokát.

Jogszabályba ütközés bírósági megállapítása – érvénytelenség

Az ítélkezés egységes abban, hogy a határozat érvénytelenségének megállapítását a tulajdonostárs akkor is kérheti, ha a határozat nem a több tulajdonosból álló kisebbség, hanem csak egyedül az ő jogos érdekeit sérti.

Csak a társasházi tulajdonostárs kérheti a társasházi közgyűlési határozat érvénytelenségének megállapítását.

A Legfelsőbb Bíróság értelmezése szerint a társasház közgyűlése a korábban hozott határozatát hatályon kívül helyezheti.

Közös képviselet

A közösség ügyintézését a közös képviselő vagy az intézőbizottság látja el (együtt: közös képviselet). Az intézőbizottság tagjainak száma az elnökkel együtt nem lehet kevesebb háromnál. Az intézőbizottság elnökét, tagjait, illetve a közös képviselőt a közgyűlés a jelenlévő tulajdoni hányadok egyszerű többségével választja és menti fel. A felmentésre bármikor sor kerülhet, a törvény ez elé nem emel időbeli vagy más akadályt. A legalább egy elnökből és két tagból álló intézőbizottságot a tulajdonostársaknak saját maguk közül kell megválasztaniuk. Az intézőbizottság elnökének jogállása és felelőssége azonos a közös képviselő jogállásával és felelősségével.

A közös képviselet kötelezettségei

A közös képviselet kötelezettségei a következők:
– szükséges intézkedések megtétele az épület fenntartása érdekében, közgyűlés egybehívása, előkészítése,
– közgyűlési határozatok megküldése a tulajdonostársaknak,
– közgyűlési határozatok végrehajtása,
– írásbeli szavazás előkészítése, írásbeli szavazás eredményéről való tájékoztatás,
– társasházi közösköltség-követelések és a közösség egészét terhelő követelések behajtása, pénzügyi   kötelezettségek teljesítése,
– szmsz-ből eredő felhatalmazás esetén jelzálogjog bejegyzés kérése az adós tulajdonostárssal szemben,
– a tulajdonostársak által bejelentett adatok kezelése,
– számviteli iratok és a földhivatalhoz benyújtott alapító okirat és szervezeti-működési szabályzat megőrzése,
– a közgyűlés határozatairól és a határozatok végrehajtásáról nyilvántartás vezetése (Közgyűlési Határozatok Könyve),
– a Közgyűlési Határozatok Könyvének, illetőleg az elidegenítéssel érintett ingatlanra vonatkozó határozatoknak a bemutatása a külön tulajdont érintő tulajdonosváltozás esetén a szerződő felek kérésére,
– a tulajdonostárs kérésére írásbeli nyilatkozat adása a közösköltség-tartozásról külön tulajdont érintő tulajdonosváltozás esetén,
– évenkénti költségvetési javaslat készítése, amely tartalmazza a közös tulajdonnal kapcsolatos várható bevételeket és kiadásokat költségnemenként, a tervezett üzemeltetési, karbantartási és felújítási munkákat, valamint a közös költséghez való hozzájárulás összegét – a tulajdonostársak nevének feltüntetésével –, a külön tulajdonban lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek szerinti bontásban,
– megbízatás alóli felmentés vagy a megbízatás megszűnése esetén a társasházra vonatkozó összes irat átadása teljességi nyilatkozattal együtt az új közös képviselet részére, annak megválasztásától számított 30 napon belül, írásbeli jegyzőkönyv alapján.

A közös képviselet felelőssége

A közös képviselő és az intézőbizottság elnöke és tagjai és a közösség jogviszonyára a Ttv. és az ügyviteli megbízás szabályait kell alkalmazni, ezért a közös képviselet által okozott kárért a tulajdonosi közösség egyetemlegesen felel. A közös képviselet közvetlenül és korlátlanul felel az ügyvitel nem megfelelő ellátásáért, mint szerződésszegésért és az abból eredő kárért. A megfelelő ügyvitel során keletkezett kárért nem felelős. A közös képviselettel szembeni igényt a társas-házközösség érvényesítheti.

Számvizsgáló Bizottság

A számvizsgáló bizottság a társasházközösség gazdálkodását ellenőrző szerv. Csak tulajdonostársak lehetnek tagjai. A számvizsgáló bizottság tagjai közül választja meg elnökét, döntéseit szavazattöbbséggel hozza meg. Egyébként létrejöttét, működését, hatáskörét az szmsz a Ttv. keretein belül szabályozza.

A számvizsgáló bizottság törvényben előírt hatásköre:
– bármikor ellenőrizheti a közös képviselő, illetőleg az intézőbizottság ügyintézését, havonként ellenőrzi a közösség pénzforgalmát,
– véleményezi a közgyűlés elé terjesztett javaslatot, így különösen a költségvetést és az elszámolást, valamint a szervezeti-működési szabályzat által meghatározott értékhatár felett a bemutatott számlákat,
– javaslatot tesz a közös képviselő, illetőleg az intézőbizottság elnöke és tagjai díjazására,
– összehívja a közgyűlést, ha a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke az erre vonatkozó kötelességének nem tesz eleget.

Ahol számvizsgáló bizottság nem működik, a társasházközösség egésze gyakorolja az ellenőrzési jogkört, és e körben saját feladatait az szmsz-ben rögzíti. Az szmsz kimondhatja, hogy a közgyűlés határozatával egy-egy évre felhatalmaz egy tulajdonostársat az ellenőrzési feladatok ellátására.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kopolya84.blog.hu/api/trackback/id/tr852432123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása